úterý 13. ledna 2015

Když je ten nový rok, napadlo mě, že krátký update není od věci. Všichni se na Nový rok nebo po Novém roce vyjadřují, takže já chci taky!:-D

Říká se, že cestování člověka změní. To je asi pravda. I když osobně mám pocit, že tu pravou transformaci jsem zažila už v Holandsku a Dánsko se na mě zatím moc nepodepsalo. Možná jsem trochu blonďatější (což se ale za pár měsíců s odrostem zase změní;-) ). A moudřejší. Když mi náhodou něco vychází s přesností na desetinná čísla, dokonce i při ekonomice zažívám světlý chvilky radosti..Ano, radost-ekonomika jsou najednou slova, co se už i v mém životě čas od času přitahují! Heuréka!

Změna je život


A to dokazuje fakt, že:


  • k roli studentky mi přibyla další role - uklízečka. Jestli si tohle čte někdo, kdo vážně uvažoval o studiu v Dánsku a nemá našetřeno, radím, ať čte dál, budou se rozdávat moudra;-).

Ha, to určitě!
                 O studiu v Dánsku jsem slyšela jen to dobré. Přijedete tam, seženete práci a smlouvu a   dánské zákony už zařídí, abyste dostali také studentský grant, nebo-li SU, což je měsíčně cca 5800 DKK. Takže společně s vaší high salary (protože jste přeci ve Skandinávii, kde každý pobírá měsíčně statisíce;-)) budete těžce za vodou. Opak je ale pravdou. Nezaměstnanost ve skandinávských zemích sice není tak vysoká, ale pořád tu je dost dánů-studentů na to, aby jim zaměstnavatelé dali přednost před hladovými přistěhovalci lačnícími po všech finančních výhodách, které štědré Dánsko nabízí. V praxi to znamená, že jestli nemluvíte dánsky a sháníte part-time job, abyste si odpracovali těch 10 hodin potřebných k získání SU, you´re gonna have a baaaad tiiiime.
Možná je to tím, že Randers není zrovna velkoměsto, tudíž poptávka po internationals je tu dost mizivá, takže jste rádi, když vám někdo přidělí pár záchodů k drhnutí a přihodí k tomu třeba 100 DKK na hodinu.
Každopádně je potřeba počítat, že minimálně první 4 měsíce bez práce být můžete. A je také dobré vědět, že SU získáte až po dvou odpracovaných měsících (minimálně 43 odpracovaných hodin měsíčně - jinak na SU ztácíte nárok, v nějakých případech SU musíte dokonce vracet). Já jsem od přírody trochu flink, takže jsem po pracovních podmínkách v Dánsku před odjezdem nepátrala a říkala si, že to nějak dopadne. Dopadlo to tak, že jsem zhubla tři kila a půl roku jedla čínský polívky a fazole v rajčatové omáčce(super kauf, jsou levnější než v ČR!). Tak fajn, zas tak zlý to nebylo, ale kdybych si předtím zjistila víc o tom, jak (ne)snadné je v Dánsku sehnat brigádu, našetřila bych si víc:-).
Z mých spolužáků je zatím většina bez práce, já jsem měla štěstí, že se mi podařilo brigádu sehnat celkem brzy - protože jsem začala hledat, když ještě nikdo jiný nehledal;-).



  • Zvykám si na život v Randers! Den před odjezdem domů jsem měla takový divný pocit...pocit smutku, že odjíždím. Ten naštěstí odešel stejně rychle jako přišel;-). Hmmm...co to cítím...ve vzduchu se vznáší harmonie, Randers už mi zase leze krkem!


Časy se mění, zlaté zůstávají


Takže co se nezměnilo?


  • Ještě pořád nedokážu vyslovit Hvad hedder du ani Rød grød med fløde(oblíbená věta, kterou vás přinutí Dáni vyslovit a pak se vám hrozně smějou, protože vám to přirozeně nejde;-) ). Popravdě jsem to vzdala. Dánština není ani sexy, ani světová, takže ne, díky. Naučte mě třeba francouzsky, s´il vous plait!
  • Moji zlatí doma. Po Vánocích strávených doma mi to všechno došlo. Můžu být hepy jak dva grepy. Protože mám: kamarádky, které vidím po půl roce, ale stejně si povídáme v jednom kuse, jako kdybych nikdy neodjela;-). Sestřenky, bratránky a jejich přítelkyně, co mě ochotně obují, kdy se samou radostí z toho, že je vidím "opiju jak starej granátník" a ségru, co mě zodpovědně dovede domů. Rodiče, prarodiče a zbytek rodiny, která mi je stejně nejmilejší a vím, že s jejich podporou můžu počítat, ať jsou moje plány jakkoliv střelený. 
  • Moje váha. Ty tři kila, co se mi podařilo shodit těmi čínskými polívkami jsem hezky rychle dohnala knedlíkem, perníčkama a svíčkovou;-). 


Žádné komentáře:

Okomentovat